آداب ارائه کارت ویزیت
 
گروه آموزشی تبلیغاتی ریفرش
سایت آموزشی تبلیغاتی ریفرش طراح و مجری طرح های تبلیغاتی

۱- با دست خالی از منزل خارج نشوید!

هرگاه قصد خارج شدن از منزل و یا دفتر کارتان را داشتید، حتماً چند عدد کارت ویزیت همراه خود داشته باشید. اگر به جلسه‌ای دعوت شوید و کارت ویزیت همراه شما نباشد ممکن است گران برایتان تمام شود! بسیاری از افراد وقتی شما کارت ویزیت همراه خود ندارید، شما را غیر حرفه‌ای می‌پندارند. دلیلشان هم تا حدودی منطقی است.

اینکه شما کارت ویزیت همراه خود ندارید می‌تواند نشان دهنده‌ی این باشد که قدرت کمی در برقراری ارتباطات کاری در طول روز دارید. اگر شما از قدرت ارتباطات خوبی برخوردار باشید، احتمال دارد روزانه چندین کارت ویزیت رد و بدل کنید و در نتیجه، کارت ویزیت شخصی‌تان، جزوی از لوازم ضروی شما خواهد بود. پس سعی کنید همیشه تعدادی (نه صدها عدد!) کارت ویزیت همراه خود داشته باشید.

۲- کارت ویزیت را با تراکت اشتباه نگیریم!

برخی افراد با کارت ویزیت شخصی خود مشابه تراکت‌های تبلیغاتی برخورد می‌کنند. یکی از اشتباه‌ترین رفتارها در ارائه کارت ویزیت این است که مثلاً دو نفر درحال مکاله هستند و شما وارد جمع آنها شوید، نفری یک کارت ویزیت به آنها بدهید و صحنه را ترک کنید! متأسفانه این صحنه‌ها نادر نیست و بارها نمونه‌های اینچنینی را مشاهده کرده‌ام.

هرطور با کارت ویزیت خود برخورد کنید، دیگران نیز به همان تناسب با کارت ویزیت شخصی شما رفتار می‌کنند. اگر آن را بدون مقدمه به دیگران بدهید، آنها نیز بدون مقدمه آن را دور می‌اندازند! و بالعکس، اگر بعد از مدتی مکالمه، زمینه‌سازی و شکل گیری ارتباطات اولیه کارت ویزیت خود را در موقعی درست به شخص مقابل خود بدهید، او نیز در نگهداری کارت ویزیت شما دقت می‌کند مبادا آن را گم کند و دیگر نتواند به سادگی به شما دسترسی پیدا کند.

خلاصه آنکه شما باید برای ارائه کارت ویزیت شخصی‌تان ارزش زیادی قائل شوید، آن را به هرکسی ندهید و به دنبال فرصت‌هایی مناسب باشید.

سوالی متداول

برخی‌ها سوال می‌کنند که ”اگر کارت ویزیت خودمان را بین افراد پخش نکنیم، پس دیگران چطور ما را بشناسند؟ آیا نباید کاری کنیم تا با ما آشنا شوند؟”. جواب این است: «بله، آنها باید با شما آشنا شوند، اما این روش بیشتر شبیه به تبلیغات محیطی است تا ایجاد یک رابطه قدرتمند کاری! اگر می‌خواهید اینطور شما را بشناسند بیلبوردها و صفحات تبلیغاتی مجلات جای بهتری برای حضورتان خواهند بود!»

۳- کاری کنید که از شما کارت ویزیت را درخواست کنند

بهترین حالت برای ارائه کارت ویزیت زمانی است که آنچنان اشتیاق را در مخاطب خود به‌وجود آورده باشید که او از شما درخواست کارت ویزیت کند. باید بیاموزید که چطور خودتان را در ۳۰ ثانیه، به صورت مختصر اما اثرگذار معرفی کنید. این نوع معرفی را معرفی آسانسوری می‌نامیم. به زودی مقاله‌ای در این مورد در وب‌سایت منتشر خواهم کرد.

به هرحال باید با سعی و خطا، تمرین و مقدار زیادی تفکر جملاتی را آماده کنید که در معرفی خود به‌کار ببرید تا دارای ویژگی‌های زیر باشند:

وجه تمایز شما را با دیگران نشان دهد: اینکه دقیقاً چه کاری متفاوت از دیگران انجام می‌دهید.

کوتاه باشد: اینکه بتوانید در حداکثر ۳۰ ثانیه اشتیاق را در طرف مقابل برای دریافت کارت ویزیت شما پدید آورد.

بیان کند که به چه دردی می‌خورید: دقیقاً مشخص کند که تخصص و فعالیت شما چه ارتباطی به او پیدا می‌کند و چطور به درد او خواهید خورد.

جذاب باشد و اشتیاق را در فرد به وجود آورد: نیازی به توضیح ندارد! باید توضیحاتتان جذاب باشد.

به دور از کلیشه باشد: نباید صرفاً جملاتی را حفظ و تکرار کنید. بلکه بسته به مخاطب خود، تغییراتی در آن اعمال کنید.

۴- با کارت ویزیت شخصی خود به خوبی رفتار کنید

کارت ویزیت‌های تا خورده، کثیف، خط خورده و امثال اینها جایشان در جیب شما نیست. بلکه جایشان در سطل زباله است! شما باید کارت ویزیت شخصی خودتان را در وضعیتی عالی به دیگران ارائه دهید. حتی هنگام درآوردن از جیب یا کیفتان، بهتر است آن را درون جعبه‌های کارت ویزیت (مانند نمونه پائین) قرار داده باشید و کارت ویزیت شخصیتان را از درون آن خارج کنید.

 

 

شاید این کار کمی به‌نظرتان مسخره بیاید، اما با درنظر گرفتن نکات قبل شما شرایط را آماده‌ کرده‌اید تا با رفتار حرفه‌ای خود با کارت ویزیت‌تان، طرف مقابل را تحت تأثیر قرار دهید. اجازه دهید مخاطبتان بپذیرد که درحال دریافت کارتی مهم است. درصورتی که از چنین جعبه‌ای استفاده نمی‌کنید، حتماً کارت ویزیت شخصی خودتان را در در جیبی مخصوص قرار دهید تا کاملاً سالم باقی بماند. همینطور بعد از چاپ، کارت‌های خراب و ناسالم را جدا کنید و دور بیاندازید (لطفاً در این مورد صرف‌جویی نکنید!).

۵- حتماً جای کارت ویزیتتان را بدانید!

یکی از آداب ارائه کارت ویزیت این است که با یک حرکت به کارت ویزیت شخصی خودتان دسترسی پیدا کنید. برخی افراد هنگام جستجو برای یافتن کارت ویزیت خود، تمام وسایل کیف و جیب خود را خالی می‌کنند و در نهایت لابلای دستمال کاغذی‌های خود یا جیب‌های مخفی کیف‌پول خود مقداری کارت ویزیت پیدا می‌کنند! این مساله کاملاً برخلاف آداب ارائه کارت ویزیت است.

۶- در انتخاب دست چپ و راست هم دقت کنید

این هم از موارد عجیب اما واقعی است. اگر درحال تعاملات بین‌الملل هستید و شخص روبروی شما یک فرد خارجی است، حتماً با دست راست کارت ویزیت شخصی خودتان را ارائه کنید. همینطور هنگام دریافت کارت ویزیت شخص مقابل، بازهم از دست راست استفاده کنید. مدتی کارت وی را ملاحظه کنید، به پشت آن نگاهی بیاندازید و با احترام آن را در کیف یا جیب خود قرار دهید.

البته بعضی اعتقاد دارند که در موارد بین‌المللی تا زمانی که از شخص جدا نشده باشید حتی نباید کارت ویزیت او را در جیب یا کیف قرار دهید! شاید این کمی سخت‌گیری باشد، اما اگر مکالمه شما بیش از چند دقیقه زمان نخواهد برد می‌توانید کارت را در دست خود نگه دارید، چرا که از یک رابطه‌ی کاری بین‌المللی و سطح بالا صحبت می‌کنیم.

۷- اما اگر پشت میزی نشسته بودید…

اگر ملاقات شما در هنگام ارائه کارت ویزیت پشت میز صورت می‌گرفت، کارت خود را رو به شخص مقابل (طوری که بتواند بدون چرخاندن کارت آن را مطالعه کند) روی میز قرار دهید. سپس به نگاه او خیره نشوید تا بتواند در کمال آرامش هر قسمتی از کارت را که مایل بود مطالعه کند.

۸- کارت ویزیتی به‌روز داشته باشید

نکات زیادی در مورد طراحی و چاپ یک کارت ویزیت شخصی حرفه‌ای وجود دارد که آنها را در مقاله‌ی «ویژگی‌های کارت ویزیت شخصی» با شما به اشتراک گذاشته‌ام. یکی از نکات مهم که کاملاً در ارتباط با آداب ارائه کارت ویزیت می‌باشد این است که کارت ویزیت شما باید همیشه به‌روز باشد.

همانطور که آنجا نیز اشاره کرده‌ام این اصلاً حرفه‌ای نیست که شماره تلفن روی کارت ویزیتتان را با خودکار خط زده باشید و شماره تلفن جدید را روی آن یادداشت کرده باشید. هرکسی که حداقل یکبار کارت ویزیت چاپ کرده باشد می‌داند که چاپ کارت ویزیت جدید برای شما دردسر و هزینه‌ای نخواهد داشت. پس وقت بگذارید و به موازات تغییر شماره تلفن‌، ایمیل یا آدرستان، کارت ویزیت خودتان را به روز کنید.

 

در انتها

اینها بخشی از مهم‌ترین آداب ارائه کارت ویزیت بودند که با شما درمیان گذاشتم. یادتان باشد حرفه‌ای بودن جنبه‌های زیادی دارد که لازم است یک‌به‌یک به تمام آنها رسیدگی کنید. پس این نکات را از همین امروز دنبال کنید و آنها را در خودتان به صورت رفتارهایی همیشگی درآورید. با من و مقالات دیگری که با شما به اشتراک می‌گذارم همراه باشید. همینطور پیشنهاد می‌کنم مطالب من درکانال تلگرام  را نیز دنبال کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
پنج شنبه 10 اسفند 1396برچسب:, :: 20:51
ارشاد شیخی

درباره سایت


با سلام ‌‌‌‌‌‌ فعالیت های گروه تبلیغاتی ریفرش ‌‌‌‌‌ مطالعه و تحقیق درباره ی تاثیرات تبلیغات در فروش و جمع آوری اطلاعات و ارائه ی رایگان آن درباره ی نحوه ی صحیح تبلیغات در بازار کار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و همچنین طراحی و چاپ تراکت،کارت ویزیت، لگو، سررسید و .... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با تشکر: ارشاد شیخی مدیر گروه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌تبلیغاتی ریفرش ‌‌‌‌‌‌‌ تلفن تماس: 09211702180
آخرین مطالب
نويسنده
پيوندها

 

   تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان گروه آموزشی تبلیغاتی ریفرش و آدرس refresh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.